Pannenkoekentocht 24 feb 2007, 30 km Holten

Op zaterdag 24 februari was het weer tijd voor de jaarlijkse pittige pannenkoekentocht in Holten. Ik wist dat er wat klimmetjes in zaten, dus de bedoeling was niet om de maximale afstand te lopen: 30. Maar er werd me gevraagd om voor te lopen, en aangezien ik meteen na de 11stedentocht ook 50 km door de Ardennen wil wandelen (omloop Kluisbergen) moest ik op zijn minst deze wel gaan doen.

image001.jpg image002.jpg

Rond 8 uur waren we al in Holten (mams en ik) en na een bak koffie gingen we maar eens beginnen. Het eerste stuk was meteen via een zandpad richting het bos. En de 1e 5 km bleven we in het bos over fietspaden wandelen. Na die 5 km kwamen we aan bij een dagcamping, waar een tent stond opgesteld en er dus een wagenrust was.

image003.jpg image004.jpg

Ik nam een beker warme chocolademelk en mam een bak koffie en na een kwartier liepen we weer verder. Vlakbij de tent stonden deze 2 grappige houtsnijbeestjes.

image006.jpg image007.jpg

We liepen verder, weer een stukje door het bos en door natuurgebied Sprengenberg. Op een gegeven moment kwamen we uit op een vlakte waar we de Hooglanders zagen. Ik weet niet wat ze dachten maar ze kwamen vanaf allebei de kanten van het pad op ons afgelopen. Mam liep hard door, de bangerik. Ik vond het wel leuk, maar na gauw wat foto's te hebben gemaakt leek het me ook verstandiger om maar door te lopen. In de verte stonden ook nog 2 paarden. Wel apart,want paarden in het wild kom je niet gauw tegen.

image008.jpg image009.jpg

Alhoewel wij toch ongeveer een halfuur eerder startten dan de rest, kwam er nu al iemand ons achterop lopen. Ze had er aardig de pas in.

image010.jpg image011.jpg

We vervolgden de route door het natuurgebied, waar ook nog een mooi ven lag en even later liepen we ook weer door het bos. Hier lag nog een enorme boom, geveld door de storm. Overigens kon je vandaag enorm goed zien wat voor schade de storm aangericht had, overal lagen nog omgewaaide bomen en takken en het bos was een grote ravage. 1 pad moest omgelegd worden op de route omdat het niet begaanbaar was door al die omgevallen bomen.

image012.jpg image013.jpg

Na 14 km kwamen we weer aan in de bewoonde wereld. We kwamen langs een prachtig huis, en langs een weitje waar de lammetjes al vrolijk aan het rondhuppelen waren.

De bewoonde wereld heette hier Haarle, en hier was de caferust, op 15 km. We waren als eerste vertrokken, maar niet als eerste op de rust. Liepen wij zo langzaam of die anderen zo snel....?

image015.jpg image016.jpg

Na de rust gingen we een smal graspaadje in. We kwamen uit op een brede zandweg met allemaal bomen en rododendrons langs de kant. Het liep een beetje omhoog en aan het eind ervan zag je licht. Dus zeiden mam en ik tegen elkaar: aan het eind van deze tunnel zie je het licht ;) Jammer genoeg begon het hier wat harder te regenen, maar we hadden geen zin om onze poncho's te pakken. Even later werd de regen gelukkig wat minder.

image017.jpg image018.jpg

Na een beetje door het bos gedwaald te hebben kwamen we uit op deze mooie grote open heidevlakte. Het was hier prachtig. Het enige nadeel was dat als je hier omhoog klom, de paden wel erg mul waren. We kwamen soms amper omhoog! Het leek heel geleidelijk te gaan maar er zaten ook wat pittige stukken tussen.

image019.jpg image020.jpg

Eenmaal boven hadden we natuurlijk wel weer een geweldig uitzicht.

image021.jpg image022.jpgimage023.jpg

Maar van zo'n klimmetje word je ook best moe, dus nadat we een stukje weer gedaald waren zagen we een slagboom, waar we even op gingen zitten en tegemoetkomende wandelaars konden bekijken. We daalden wat verder af en liepen nu door de beruchte 'Diepe Hel'. Dat was leuk, maar wat ze er niet bij vertelden was dat we ook nog weer uit die hel moesten klimmen. Dus al hijgend kwamen we weer bovenaan uit.

Boven was er een uitkijkplek ingericht met een hutje en wat bankjes en mam besloot andere zolen in de schoenen te doen. Vanaf hier was het nog 1 km rechtdoor door het bos en dan waren weer bij dezelfde wagenrust als vanochtend, nu op 25 km.

image026.jpg image027.jpg

Bij deze rust gingen we er eens heerlijk bij zitten. Dat moest ook wel want ik had een ontzettend zere rug, die zelfs niet overging na het rusten. We kregen een lekkere beker soep en kletsten wat met andere wandelaars en de vrijwilligers. We hoefden nu nog maar 5 km, dus we besloten dat we die maar gauw gingen doen. Hoe eerder we eraan begonnen hoe eerder we ook weer in de auto zaten..

image028.jpg image029.jpg

Het eerstvolgende stukje was door een heidegebied. De zon begon te schijnen, en het leek nu net lente. Maar even later moest we weer een ontzettend steil paadje omhoog. En doordat ik ontzettende rugpijn had gingen we maar even weer op een bankje zitten, waar we wat merkwaardigs zagen. Op bovenstaande foto zie je ons uitzicht vanaf dat bankje....een steil paadje naar beneden,

image030.jpg image031.jpg

...en een paar minuten later kwamen er wat vreemde mensen aan, die er opeens een fotosessie of iets dergelijks aan het doen waren! Ja je maakt de vreemdste dingen soms mee tijdens een wandeltocht diep in het bos...

We kwamen langs dit bord, en gelukkig hoefden we niet meer te klimmen. We liepen nog een stukje door het bos en langs een akker en kwamen uit aan de rand van Holten.

image033.jpg image034.jpg

Op het punt waar we afsloegen in Holten stonden 2 monumenten/herdenkingsstenen.

image035.jpg image036.jpg

Eindelijk waren we rond 3 uur weer terug in de startlocatie, waar het al lekker druk begon te worden met wandelaars. En aangezien dit een pannenkoekentocht was, was het tijd voor een.......

Pannenkoek!!

Tot de volgende keer: de Bos en Essentocht in Reutum op zaterdag 16 en zondag 17 juni!!